Lees hier alle effectieve tips voor volwassenen met ADHD om makkelijker met ADHD om te gaan.

Op volgorde staan de volgende categorieën:

  • Structuur
  • Administratie
  • Werk
  • Medicatie
  • Ontspanning
  • Geheugen
  • Time management

Structuur

  • Elke dag vroeg opstaan. Je wilskracht is dan het grootst. Er zijn minder afleidingen zoals: file, social media en herrie op straat. Dit is de absolute basis voor het aanbrengen van structuur in je leven.
  • Gooi er een routine in en herhaal dit elke dag. Bijvoorbeeld: opstaan om 06:45 uur, douchen, aankleden, ontbijten en een koud flesje water. Gelijk douchen is mijn advies zodat je rustig kan ontwaken, schoon bent en de basis hebt voor de rest van je routine. Na drie weken is het brein gewend aan je nieuwe routine.
  • Maak na je vaste routine een dagindeling. Op dit tijdstip ga ik weg, werken, daarna boodschappen, koken en sporten. Ook is het handig om alvast te bedenken wat je wil eten en het vlees uit de vriezer te halen. Het meest praktische is een weekschema, ook om kosten te besparen.

Administratie

  • Een mand voor je post. Zodra je belangrijke papieren binnenkrijg waar je nog wat mee moet doen, stop je dit in je postvak. Dit heeft een vaste plek. Bij mij staat die in mijn tv-meubel. Op het moment dat je post hebt ontvangen, kan je dit het beste meteen openen. Als ik een rekening binnen krijg, dan plan ik deze meteen in via de ING app. Dan zet ik ‘betaald’ op de rekening met de datum erbij. Als het een betalingsregeling is, dan bewaar ik de rekening nog even om het overzicht te bewaren. De meeste rekeningen gooi ik meteen de prullenbak in.
  • Laat zoveel mogelijk automatisch incasseren.
  • Een notitielijstje op je telefoon met je inkomsten en uitgaven + de datum. Dit lijstje zorgt er voor dat je iedere week kan kijken (ook als je niet thuis bent) of alles goed gaat met de automatische afschrijvingen.

Werk

  • Zorg altijd voor een opgeruimd bureau. Viezigheid en overbodige spullen zullen je namelijk alleen maar afleiden.
  • Mocht je een flex plek hebben, ga dan ook af en toe op een rustigere plek zitten. Probeer dit steeds af te wisselen. Een andere plek en omgeving zorgt voor meer creativiteit.
  • Luister naar muziek bij taken die veel focus vergen. Zelf luister ik naar verschillende nummers waaronder top 40 en ‘klassieke muziek’. Op Spotify, Deezer & YouTube staan een heleboel playlists. Zoek maar op: studie muziek, concentratie muziek en barokmuziek.

Medicatie

  • Ritalin heb ik tien maanden gebruikt. Zowel het merk Sandoz als Mylan. Beide geven mij bijwerkingen zoals een verminderde eetlust, dorst, zweten en hoofdpijn. Inmiddels slik ik sinds januari dit jaar de officiële Concerta. Ik betaal € 54,- euro en dit wordt binnen twee weken verrekend of teruggestort. Ik zit bij Interpolis en betaal € 140,- euro voor een vier sterren verzekering met een aanvullend ** sterren tandarts pakket. Dus qua kosten valt dit mee en vind ik het proberen waard. Het is voor mij geen wonderpil dus ook de bijwerkingen blijven. Ik hou hier rekening mee en slik daarom bewust niet elke dag. Wanneer ik medicatie gebruik, probeer ik mijn eten in kleinere porties te verdelen.
  • Slik dagelijks Vitamine D, zink en B12.

Ontspanning

  • Zorg altijd voor een schoon en opgeruimd huis. Mijn interieur is minimalistisch, fris van kleur en rustgevend. Een aantal grote planten in huis zorgen ook voor sereniteit. Koop bijvoorbeeld een palm en yucca.
  • Zelf kan ik tekenen en merk ik dat dit voor mij een soort meditatie is. Mijn advies is dan ook om iets creatiefs te doen wat ontspannend werkt. Bijvoorbeeld: tekenen, schrijven, fotograferen of breien.
  • Ga elke week sporten. Ik hou zelf niet van sporten, maar heb nu een bokszak van 150 cm in huis hangen. De ideale workout voor als je stress en onrust hebt. De bokszak heb ik gekocht via Bol.com en heeft totaal 90 euro gekost.

Geheugen

  • Gebruik voor het leren van nieuwe informatie de kleuren rood, groen en blauw om te mindmappen. Deze 3 kleuren zullen je hersenen helpen om de informatie beter te categoriseren.
  • Ook bij het leren is muziek essentieel. Nieuwe informatie kan je beter onthouden door het luisteren naar barokmuziek.
  • Verbeter je geheugen door veel voedsel te eten met een hoog gehalte aan omega 3.
  • Probeer iedere dag 7-8 uur te slapen.

Time management

  • Koop een agenda en een notitieboekje. In je agenda noteer je je belangrijk afspraken zoals de huisarts en vrienden/familie. Als je steeds wisselende werkdiensten hebt, noteer je 2-3 weken van te voren je werktijden. Zo kan je enigszins vooruit kijken en andere dingen inplannen. De meeste mensen vinden het fijn om deze altijd mee te nemen in de tas zodra ze weggaan. Ik zelf heb het op een vaste plek liggen.
  • Vanuit je notitieboekje maak je elke week een nieuwe ‘to do lijst‘. Hier schrijf je wat je nog moet regelen. Handig is om de deadline erbij te zetten of van hoog naar laag wat het meeste prioriteit heeft.
  • De app ‘Evernote’ voor notities onderweg. Als je bijvoorbeeld veel met het openbaar vervoer reist, kan je handig met deze app belangrijke notities noteren. Zodra je bijvoorbeeld ineens herinnert dat je een bepaalde instantie moet bellen, kan je dit het beste noteren in deze app.
  • Draag een horloge en zet de tijd 2 min naar voren. Ondanks dat je weet dat het op je horloge later is, heb je enige speling.